New Perspectives - Charlotte

Als klein meisje was ze niet gelijk onder de indruk van het bedrijf van haar familie. Wat een rotzooi hier, dacht Charlotte Roodenburg als ze door de grote fabriekshal van Huisman liep waar overal staal op de grond lag. Inmiddels heeft dit plaatsgemaakt voor diepe fascinatie voor Huismans levensgrote en innovatieve installaties. Als aanspreekpunt voor Huisman-klanten wereldwijd, kijkt ze altijd naar wat komen gaat.

“Los van wat klanten vragen, kijken we ook naar oplossingen voor maatschappelijke problemen.”

Charlotte Roodenburg, Manager New Build Sales Team

Charlotte, wat houdt jouw functie precies in?
Ik ben Sales Manager. Mijn werk bevindt zich dus voornamelijk in het voortraject, de verkoop. Samen met klanten ga ik om tafel om hun wensen inzichtelijk te maken. Welke specifieke oplossing hebben zij van ons nodig? Als dat eenmaal duidelijk is, zorgen wij als Huisman dat dit gemaakt wordt. ”

En lukt dat altijd?
“Nou, het is wel zo dat als wij iets beloven aan de klant, we er alles aan doen om te zorgen dat ze een goedwerkend product krijgen opgeleverd. Hoe ingewikkeld de installatie ook is.  Binnen sales moet je natuurlijk wel kunnen rekenen op de organisatie die erachter staat, want zij moeten het uiteindelijk uitwerken en bouwen. Gelukkig kunnen we als collega’s op elkaar bouwen."

Waar moet je in jouw rol mee equipped zijn?
“Ik ben de ogen en oren van het bedrijf, en moet snel kunnen schakelen. Dit is een tijd waarin veel verandert: klimaatverandering, nieuwe energiebronnen, grotere windturbines, kortere planningen, daar moet je op inspelen. In deze transitie zie je dat Huisman proactief nadenkt en ontwikkelt. Daarmee laten we de concurrentie achter ons. Daarnaast is geduld een schone zaak, want het proces loopt bijna altijd anders dan van tevoren gedacht.”

Wat hoor en zie jij op dit moment?
“Een enorme vraag naar windkranen. Los van wat onze klanten willen, is het trouwens ook belangrijk dat we naar onszelf als bedrijf blijven kijken. Wat komt hierna? Wat is ons perspectief op de toekomst? Kijk, onze producten zijn van hoge kwaliteit en gaan heel lang mee. Dan kom je dus op een punt waarop iedereen heeft wat ‘ie wil. En dan?

Daarom is het goed om altijd vooruit te blijven kijken, op zoek naar nieuwe markten. We willen proactief werken, niet reactief.”

Dan kunnen we denken aan…
“Denk aan iets heel anders, bijvoorbeeld oplossingen voor maatschappelijke problemen ontwikkelen. Zoals bosbranden blussen of een pandemie bestrijden. Samen met ons team slimme collega’s willen we een positieve impact op de wereld maken.”

En binnen de energietransitie?
“Ik hoop op een doorbraak in geothermie: een betrouwbare manier om de energievraag te verlagen. We zijn er nog niet. Het grootste probleem voor de komende tijd is niet zo zeer duurzame energie opwekken, maar vooral de grootschalige opslag ervan. Iets waar we op dit moment al hard oplossingen voor aan het bedenken en maken zijn.”